Esta semana, na serie de: Pati esbardalla sobre calquera cousa que leu en
internet e tomou demasiado a peito...
Friends e How I Met Your Mother NON son a mesma serie
[full disclaimer: gústame Friends.
Malia que aquí critico a parte moralista e relambida que nunca me gustou da
serie, creo que é unha gran comedia con doses de humor á que poucas comedias
posteriores poden aspirar. O que non entendo é a necesidade de militar, cando
estaba en antena non entendía que tiveses forzosamente que ser de Friends ou de Seinfeld, e agora non entendo que teñas que volver elixir bando. En
todo caso, se hai que elixir, vou quedar con Allo’Allo’...]
Acabo de ler un artigo de Buzzfeed que compara Friends con How I Met Your
Mother en termos moi científicos, moi mesurables, se é que iso existe...
pero non é o primeiro artigo ao respecto. Desde que HIMYM comezou a ter éxito, xa vin unhas cantas montaxes en Youtube
que facían o mesmo con máis ou menos tino. Tamén con Happy Endings, outra serie cunha mestura homoxénea de amigos brancos
de clase alta de vinte-trinta anos.
Claro que desde que Lost rematou,
cada vez que un drama tira do rollo sobrenatural pero só en parte, como con
vergoña, non faltan os xornalistas non especializados en televisión (ou
especializados en televisión española) que lle colgan a etiqueta de “a nova Lost”.
A nosa obsesión polas comparacións ven de antigo. Cando Fra Angelico estaba
a pintar a Anunciación, seguro que viu algún imbécil a dicirlle “tío,
dixéronche algunha vez que es o Giotto do século XV?”, e seguro que ao artista
lle fixo moita graza.
Hai ademais dous axiomas que acompañan tales comparacións, a saber:
1)
A obra que coñecemos primeiro sempre é percibida como a “orixinal”, sendo
os traballos posteriores percibidos como imitacións ou “a nova Lost”
2)
Se a primeira obra non é coñecida polo gran público, daquela queda
automaticamente excluída da comparación, e pasa á categoría de “frikadas de
puretas”.
Por exemplo, calquera que se lle ocorra loubar o sentido do humor de True Blood na súa primeira tempada
recibirá unha apupada tremenda dos fans de Buffy
the Vampire Slayer, que somos lexión, porque nós todo iso xa o vimos, pero se eu digo que iso de que a moza
rescate o mozo non o inventou Joss Whedon senón The Avengers en 1961, estades no voso dereito de chamarme pureta.
Por cada vez que Buffy salvou a Xander, Emma Peel fixo o propio con John Steed. |
Con todo, é certo que as semellanzas entre HIMYM e Friends son
demasiadas como para atribuílas todas á nosa teima por buscar denominadores
comúns. Isto sempre acontece máis entre comedias de situación ca no drama,
porque, por definición, as comedias de situación teñen uns parámetros máis
ríxidos: basicamente teñen que facer risa (comedia) e se teñen que dar nun
escenario concreto (si, adivinástelo, iso é a situación). E os escenarios nos
que podemos facer comedia poden semellar infinitos, pero case sempre recorremos
aos mesmos: a casa (comedias de familias ou de amigos), o lugar de traballo (unha
oficina, un hospital ou unha escola son sempre as escollas máis obvias) ou o
lugar de ocio (o bar, nomeadamente).
No drama as posibilidades son máis, pero en certos tipos de drama tamén
acontece isto. Pensade na cantidade de series policiais que hai agora mesmo en
antena que están compostas por unha parella de investigador ortodoxo mais unha
persoa allea aos métodos policiais que pola súa personalidade desbaraxusta os
métodos do detective pero axuda a resolver os casos (así, a bote pronto, The Mentalist, Bones, Unforgettable...).
Tamén os dramas de hospital son tan parecidos que se es fan podes diagnosticar
os pacientes cunha marxe de erro do 1% no momento que entran polas portas
batentes de urxencias, ou predicir en que momento da noite o doutor guapo, o
doutor bo ou a doutora putón-pero-competente van berrar “desfibrilador!”
Por certo, iso de subverter o tópico chamándolle McDreamy, McSteamy, etc...
aos personaxes de hospital tampouco o inventou Shonda Rhymes en Grey’s Anatomy, iso é tan vello como a
gloriosa comedia australiana Let the
Blood Run Free, que, se non vistes cando a botaron hai anos en Canal +, xa
estades tardando:
É máis, pensade na de antiheroes que a partir de agora e polos séculos de
tele que virán se van comparar con Walter White/Heisenberg. Desde que Breaking Bad rematou, ese título xa o
ostentou Lester Nygaard en Fargo, e
non houbo unha soa crítica que non mencionase o parecido, pero tamén é doado
trazar unha liña de patróns comúns que una a Tony Soprano, Jimmy McNulty, Don
Draper e mesmo o doutor House.
O que me leva á orixe do meu desbarre:
Son HIMYM e Friends a mesma serie como afirma algún listo no Buzzfeed? En
esencia si, porque as dúas son series formulaicas que utilizan arquetipos nos
que encaixar os seus personaxes principais, pero a maioría das comedias de
situación de antes e de agora seguen eses patróns:
A localización
Que hai máis neoioquino ca un plató de Los Ángeles? |
A gran cidade, sexa New York (Friends,
How I Met Your Mother), Chicago (Happy
Endings) ou Los Angeles (New Girl)
sempre é unha prioridade nas series de xente guapa sen problemas e con bos
traballos, porque a xente nova e triunfadora non quere vivir no Lanford de Roseanne ou no Queens do King of... E por suposto, o apartamento
no centro é á franxa de audiencia de profesionais entre 20 e 35 anos, solteiros
e sen fillos o que a casa das aforas ás familias.
Ocio en horas de oficina
Imaxe cedida tacitamente por cuantarazon.com |
Entre Cheers e How I
Met Your Mother hai unha semellanza máis evidente, non porque as dúas
tivesen como escenario principal (en Cheers
único nas primeiras tempadas) o bar, senón porque tanto unha como outra
reflectían con honestidade o que fan os traballadores americanos cando rematan
a xornada: beben, e a bebida e o lugar elixido (na casa ou no bar) poden variar
en función de distintos parámetros sociais, pero o feito de beber non está estigmatizado
porque non o está na sociedade.
Con Friends en cambio tentaron
colarnos a idea antinatural de que unha panda de amigos de vinte e pico anos
pasan a vida nunha cafetería, comendo café e madalenas como se fosen a miña
avoa e as amigas, e os poucos episodios no que consumiron bebidas alcohólicas
sempre tiveron que ver co abuso delas e as consecuencias negativas que isto
provocou (Chandler tentando ocultar que Mónica estaba borracha NO SEU PROPIO
CUMPLE, Rachel deixándolle unha mensaxe embarazosa a Ross porque bebera para
esquecelo durante unha cita, o mozo de Mónica que ten un problema co alcohol...).
Isto ten moito que ver cunha certa tendencia de Friends a acompañar os seus capítulos dunha moralina que non
concorda coa audiencia á que ía dirixida nin con outras series da época: Larry
David tiña a norma de “no hugging, no learning” no plató de Seinfeld, que viña a significar que o
propósito da serie era entreter e que os personaxes non debían aprender
ningunha valiosa lección vital polo camiño; Alexa Junge, guionista de Friends, estaba casada con Doug Petrie, escritor en Buffy the Vampire Slayer (que, non esquezamos, era unha serie da WB
para o público xuvenil) e decote queixábase ao seu home porque a censura
auto-imposta na primeira era moito máis estrita cá de Buffy.
A forma de tratar as drogas é outro dos temas que distingue Friends doutras series semellantes.
Desde os episodios coñazo de Blossom
que eran como unha titoría interminable coa monxa moderna da miña escola, as
comedias tenden a obviar a existencia das drogas en xeral, para evitar dar
sermóns que ao público adulto non lle interesan. Friends en troques entra de cheo no territorio moralista de Blossom nun capítulo de infausto
recordo, no que Jon Lovitz interpreta ao dono dun restaurante que quere
contratar a Mónica como chef. Desde a reacción puritana desmesurada de Mónica
cando informa aos seus amigos de que o restaurador “fumou un porro cando
viñamos para aquí!!!!” até o comportamento de Lovitz baixo os efectos do porro,
máis propio dun mandril epiléptico pasado de farlopa ca de un adulto que fumou
marihuana, todo o episodio é un despropósito que semella patrocinado pola Liga
de Mulleres Abstemias do Sur Profundo. Desde que o sobriño do doutor Nacho
Martín bouroulle á súa curmá baixo os
efectos dun porro en Médico de Familia,
nunca tal cousa se vira en televisión, e miren que estou a comparar Friends cunha serie costumbrista
española.
How I Met Your Mother subverteu ese tópico parodiando a
dobre moral de comedias como Friends,
que pontificaba sobre os perigos das drogas mentres Matthew Perry chegaba ao
plató borracho e enfarlopado día si, día tamén. En HIMYM os protagonistas saen “comendo bocadillos” en moitas
ocasións: non teñen problema en fumar, pero Ted, que lle conta aos seus fillos
as proezas sexuais de Barney con todo luxo de detalles, considera que os debe
protexer ocultando o feito de que fumaban porros e cambiándoos polos inocentes
bocadillos. Tamén hai un episodio no que Marshall toma algo que supoñemos que é
éxtase, malia que nunca o aclaren, con hilarantes consecuencias e cero
remorsos, o que é un sopro de aire fresco con respecto a outras comedias.
Outra das diferenzas fundamentais entre Friends
e How I Met Your Mother (e case calquera outra serie semellante) é o
tratamento do sexo. Aí Friends
emprega o libro de estilo de I Love Lucy,
onde os homes poden ser conquistadores como Joey sempre que as mulleres sexan mozas
“sensatas” que sempre procuran unha relación estable, ou rubias parvas que se deixan
enganar para ter sexo sen compromiso. Elas nunca son suxeitos activos e nunca
deciden follar con quen lles pete sen ter unha axenda secreta para atrapalo,
porque daquela non serían ben consideradas. O exemplo máis flagrante disto é un
episodio no que Phoebe sae un par de veces cun mozo que non se quere deitar con
ela; cando ela decide tomar a iniciativa e finalmente deitarse con el, Joey
dille que ese tío é o seu ídolo, porque (atención á perversión) conseguiu que ela pensase que se quería
deitar con el, que llo pedise e que lle dixera que non era necesario que a
volvese chamar e (sobre todo) conseguiu que ela crese que iso era unha boa
idea. A pequena burbulla de emancipación de Phoebe estoupa daquela, e
remata sentíndose fatal porque así é como se debe sentir unha moza decente
despois de ter sexo esporádico cun home do que non está namorada, chicas.
Ante este panorama, Robin de HIMYM
é unha abandeirada da liberación sexual, pero
tamén o serían Jess de New Girl
ou Roz de Frasier, aínda que for por
oposición.
Pero sigamos coas comparacións dos arquetipos principais...
A parella da tensión sexual
Como ben explica Shirley en Community, o feito de que para moitos
fans Ross e Rachel sexan os representantes orixinais da parella intermitente na
que basear o arco argumental dunha serie, non é máis ca unha cuestión
xeracional. Para os que viamos comedias antes que Friends esa parella principal de actores un pouco máis
protagonistas có resto, lixeiramente máis atractivos ou mellor vestidos có
resto, sempre será Sam e Diane. E despois de Friends, claro, temos a Ted e Robin, Jess e Nick, Leonard e Penny
ou Jeff e Britta, por moito que Community
se esmere en subvertelo. O caso é xerar unha dinámica de will they won’t they que chegue para
encher varias tempadas.
O Casanova
O mesmo que no caso da parella, antes de Joey
Tribbiani existiu Sam Malone, e antes ca este Fonzie, e algo despois Barney Stinson. E probabelmente
sexa un arquetipo que tenda a desaparecer ou modificarse a medida que avanzamos
cara a un mundo onde os roles sexuais están menos estereotipados, pero non
esquezamos que os guionistas de comedia van sempre uns corenta anos por detrás
dos avances da sociedade, non hai máis que contar os personaxes LBGT que son
protagonistas nalgunha serie de máxima difusión (e os guionistas de comedia
española van uns 60 anos por detrás da realidade, doutra forma non se explica
que a estas alturas teñan sempre un personaxe arquetípico que é “el mariquita”).
O Comic Relief
Este era outro dos arquetipos aos que
facía referencia o artigo de Buzzfeed, aínda que comparar o humor cínico de
Chandler co simplón de Marshall paréceme máis collido polos pelos. Con todo, en
todas as comedias este personaxe forma parte do coro e normalmente leva as
liñas argumentais máis lixeiras e con máis humor físico de todas, véxase o
Entrenador e posteriormente Woody en Cheers,
Niles en Frasier, Troy en Community ou Schmidt en New Girl. E por suposto que o bufón vai
rematar (ou comezar) emparellado coa Amiga Maternal, pero aí hai pouco
misterio: descontando a parella intermitente e os Casanova, son os dous
personaxes home-muller que sobran.
O que si me parece interesante e quedou
fora do artigo de Buzzfeed (non do meu porque levo... cinco páxinas???) é que
hai historias puntuais en episodios de Friends
que foron reproducidas case da mesma forma en How I Met Your Mother (como cando Rachel/Ted non se fía do seu
criterio para ligar e pídelle a Mónica/Lily e Marshall que a partir dese
momento se ocupe(n) das súas citas), e iso é dificilmente explicable apelando
aos arquetipos, aínda que penso que podemos concluír que os argumentos de
comedia moderna, o mesmo cós xéneros narrativos de Vladimir Propp, son finitos,
e que no transcurso de oito ou nove tempadas por serie é normal que se acaben
repetindo algúns, pero iso xa é unha cuestión de estatística, e eu de
matemáticas non che sei nadiña.
No comments:
Post a Comment